RECENZIE – Jurnalul complet adevărat al unui indian cu jumătate de normă

Cartea este scrisă de  Sherman Alexie și apărută la YoungArt. Inițial, am citit cartea aceasta ca o evadare de la lecturile greoaie pe care le făceam și pe care nu mai puteam să le finalizez. Sub o carte care aparent pare că este de copii, o carte care ne face să ne imaginăm că vom evada într-o lume a copilăriei noastre se ascunde, totuși, o carte cu o morală mult mai adâncă și anume rasismul, poziția socială și prietenia. Și nu numai! bookpic-5-jurnalul-complet-adevarat-al-unui-indian-cu-jumatate-de-norma-934

Jurnalul îi aparține lui Junior (pe numele lui de indian), adevăratul lui nume fiind Arnold Spirit. El trăiește într-o rezervație de indieni provenind dintr-o familie săracă. Junior are un singur prieten bun, pe Rowdy, care îl apără de bătăile pe care le-ar primi în interiorul rezervației. După ce unul dintre profesorii lui albi îl încurajează să-și schimbe școala și să părăsească rezervația, acesta se va transfera la Reardan, o școală mică de albi. Acolo nu e primit însă într-o manieră prea plăcută, fiind considerat indian și confruntându-se cu rasismul. Ajunge totuși să-și facă ușor-ușor prieteni iar mai apoi să intre în echipa de baschet. Se consideră norocos până când mai multe probleme și decese ajung să-l demoralizeze din ce în ce mai tare.

Astfel, Jurnalul complet adevărat al unui indian cu jumătate de normă ne arată greutățile prin care trec persoanele ce suferă din cauza rasismului, ne arată lucruri pe care noi nu le observăm. O poveste impresionantă ce se bazează pe curajul lui Junior de a-și atinge visele, ambiția lui care îl ”dezrădăcinează” din interiorul rezervației. Acesta țintește sus, spre visele sale, un lucru pe care nici un indian nu și-l permite. Însă personajul nostru înfruntă toate piedicile vieții în căutarea iertării pentru păcatul pe care nu l-a comis – păcatul de a fi indian, de a fi altfel.

Cartea ne trage un semnal de alarmă asupra mai multor factori prezenți în societatea contemporană. Cartea încearcă să ne deschidă mintea și sufletul într-o încercare de a accepta ceea ce e diferit de noi. O încercare de a oferi egalitate și de a face lumea un loc mai bun. Recomand această carte oricărei persoane dispuse să-și deschidă mintea la mesajul alarmant transmis de carte. O carte care poate schimba perspective. Must read!